THEATERSCOUTINGS BERLIN (DE)
NEW EXCHANGE FORMATS FOR THE PERFORMING ARTS
An Invitation for Experimentation

Condividi

Dopo alcuni spettacoli, il pubblico è invitato a restare per un sperimentare un breve format volto a facilitare lo scambio di visioni e impressioni.
Questi format sono diversi tra loro e sono parte di un progetto sperimentale promosso da Theaterscoutings Berlin.
Nathalie Frank, creatrice del progetto e coordinatrice del dipartimento di Audience Development & Communication di Performing Arts Programm Berlin sperimenterà alcuni dei formati al Terni Festival grazie al programma Staff Exchange promosso da IETM
Fermatevi dopo lo spettacolo e siate pronti a sorprendervi: dopo Oblò il 21 settembre testeremo
Who’s Afraid of the Audience? A Social Choreography di Nick-Julian Lehmann
Un approccio coreografico alle grandi questioni tra estetica e politica: chi è davvero il pubblico? Questo format si basa sulle strategie e la metodologia della social choreography sviluppata da Bojana Cvéjic, Christine de Smedt e Ana Vujanovic nel corso della performance Spatial Confession (on the question of instituting the public). Attraverso uno script coreografico i membri del pubblico sono invitati a tradurre le proprie opinioni e interrogativi politici in movimenti, pattern e posizioni. Questo dialogo si trasforma gradualmente inuna coreografia sociale che rende visibile la composizione del pubblico

Domenica 24, dopo The end esploreremo The Blank Page di Anna-Sophia Fritsche, David Vogel, Jonas Feller & Stephan Mahn.
Se la perfromance che avete appena visto diventasse un’opera d’arte visiva, cosa sarebbe? Questo è il punto di partenza di questo format. Tutti i membri del pubblico sono invitati a creare la propria opera attraverso il più semplice dei mezzi ( carta e penna) e a condividerla con gli altri membri del pubblico.

Note sul progetto New Exchange Formats for the Performing Arts

Dal 2014, Theaterscoutings ha invitato il pubblico a scoprire la danza e il teatro della scena indipendente di Berlino. In collaborazione con più di 30 spazi culturali e artisti ha creato alcuni format per esplorare queste creazioni e consolidare la relazione tra pubblico e scena indipendente. In questa direzione il progetto prosegue nell’elaborazione di nuovi esercizi per facilitare lo scambio.

A partire da Gennaio 2017, l’organizzazione ha testato alcuni prototipi in collaborazione con alcuni teatri indipendenti e testerà ora le proprie idee al livello internazionale, con un pubblico nuovo e diverso, al Terni Festival.
Entro il 2018, i formati saranno raccolti e presentati in un volume, accompagnati da suggerimenti utili alla loro applicazione come un vero manuale operativo che possa supportare la comunità artistica al livello comunicativo ma anche nella costruzione di un solido rapporto con i suoi pubblici.

After selected shows the audience is invited to stay for a short exchange format, with or without the artists. The form of the exchange is various and part of an experimental project coming from Theaterscoutings Berlin.
Nathalie Frank, initiator of the project and Coordinator of the department of Audience Development & Communication at the Performing Arts Programm Berlin will offer these post-performance formats. She is in Terni as part of the IETM Staff Exchange Programm.

Stay and be surprised! On the 21st after Oblò we will test

Who’s Afraid of the Audience? A Social Choreography By Nick-Julian Lehmann
A choreographic approach to the big questions between aesthetics and politics: who is the audience, actually? This format draws upon the strategies and methods of the social choreography* developed by Bojana Cvéjic, Christine de Smedt and Ana Vujanovic over the course of their performance Spatial Confession (on the question of instituting the public).  Using a choreographic script, the audience members are placed in the position of being able to translate the personal and political questions into choreographic movement patterns. This gradually results in a social choreography that make the composition of the audience visible.

 And Sunday 24th after The End we will explore
 The Blank Page by Anna-Sophia Fritsche, David Vogel, Jonas Feller & Stephan Mahn
If the experience you have attending a theater production would become a piece of visual art you have made, what would it look like? This question is the starting point for this format. All audience members are invited to create their own work of art using the simplest means (a piece of paper) and talk about it with other audience members.
About the Project:
New Exchange Formats for the Performing Arts
Since 2014, Theaterscoutings has invited Berlin audience members to discover dance and theater productions from the independent performing arts community. In collaboration with over 30 performance venues and numerous artists, we create formats to deepen the relationship between audience members and the independent performing arts community.  With our new project, we want to further develop exchange formats.
 Since January 2017, we are testing out the newly conceived formats after various performances in the Berlin independent theaters. We are glad about the opportunity to test some of those formats at the Terni Festival.
In an additional step, the formats will be presented in a handbook and will feature practical tips for their implementation. The handbook is conceived of as a practical tool and should support the members of the independent performing arts community in their communication work. The handbook will be available in 2018.
Share